Czytanie globalne jest metodą, dzięki której można wspierać rozwój dziecka już od okresu niemowlęctwa. Dowiedz się więc, na czym ona polega, jakie są jej założenia i jakie korzyści płyną dla najmłodszych z czytania globalnego.

Czytanie globalne to jeden ze sposobów rozpoczęcia nauki czytania. Różni się on jednak od metody analityczno-syntetycznej, polegającej na rozpoznawaniu znaków graficznych i jednoczesnym rozumieniu tekstu, czyli tym, co pod pojęciem „czytanie” zazwyczaj rozumiemy. Co więcej, wprowadzanie czytania globalnego można rozpocząć już u niemowląt, jednak metoda, w późniejszym okresie, nie powinna zastępować tej analityczno-syntetycznej. Podstawową zaletą czytania globalnego jest fakt, że dziecko nie odczuwa korzystania z niego jako konieczności, nauki. Czytanie globalne polega na tym, że codziennie prezentuje się dziecku plansze, na których napisane są różne wyrazy. Po pewnym czasie uczy się ono rozpoznawać wyraz, mimo że jeszcze nie zna liter. Najmłodsi zapamiętują, jak dany wyraz wygląda i następnym razem potrafią go już rozpoznać. Działa to podobnie jak odczytywanie znaków drogowych przez dorosłych – widząc przekreślony rower na niebieskim tle wiemy, że kończy się ścieżka rowerowa, bo rozpoznajemy obraz. Tak samo dziecko uczy się rozpoznawać konkretne wyrazy – zapamiętuje napis na ulubionym pudełku czy na okładce książki. Rozpoznaje wyraz jako całość, jednak nie zdaje sobie sprawy, że tworzą go poszczególne elementy. Podczas czytania globalnego dziecku i pokazywaniu tablic z wyrazami towarzyszy ich głośne czytanie. Należy też podkreślić, że czytanie globalne stosuje się przede wszystkim u małych dzieci, które nie znają liter. Dzięki niemu robią bardzo dużo – uczą się w całości rozpoznawać wyrazy i szybciej niż rówieśnicy zauważają, że składają się one z liter, które usiłują połączyć. Dlatego później, ucząc dziecko, warto wprowadzić kartki z wyrazami podzielonymi na sylaby. Jest to bardzo ważne zwłaszcza w języku polskim, ponieważ mamy bardzo wiele końcówek fleksyjnych. Należy też dodać, że czytanie globalne nie zostało stworzone jako zamiennik czytania analityczno-syntetycznego. Jest ono doskonałym wstępem do tej metody i jej uzupełnieniem w pierwszych latach nauki dziecka.